Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Останнім часом у правовій спільності обговорюють потребу реформування судової системи та впровадження спеціалізації суддів. Питання/проблеми спеціалізації суддів також були предметом дослідження і багатьох науковців, однак не отримали достатнього наукового опрацювання. Сам же принцип спеціалізації в Україні трактується по-різному.
На тепер, у зв'язку з дефіцитом служителів Феміди, зазначене питання піддається нищівній критиці, особливо з боку вищестоящих судів, які у своїх рішеннях посилаються на те, що запровадження судами спеціалізації з розгляду конкретних категорій справ не повинно створювати перепони для виконання судом своїх конституційних функцій по відправленню правосуддя.
Отже, чи є сенс у встановленні/визначенні спеціалізації суддів з розгляду конкретних категорій справ?...
Вважаємо, що для підвищення якості правосуддя та скорочення строків розгляду справ спеціалізація суддів просто необхідна.
Законодавець деталізує зазначений принцип у ст. 18 Закону України “Про судоустрій і статус суддів”, де зазначається, що суди загальної юрисдикції спеціалізуються на розгляді цивільних, кримінальних, господарських, адміністративних, а також справ про адміністративні правопорушення. В той же час законодавець окремо виділяє принцип спеціалізації суддів, вказуючи, що у судах загальної юрисдикції за рішенням зборів суддів відповідного суду може запроваджуватися спеціалізація суддів із розгляду конкретних категорій справ. Крім того, поряд з диспозитивністю запровадження спеціалізації суддів Закон передбачає й імперативні норми, за якими у місцевих загальних судах діє спеціалізація із здійснення кримінального провадження щодо неповнолітніх та слідчого судді, який здійснює повноваження судового контролю за дотриманням прав, свобод та інтересів осіб у кримінальному провадженні під час досудового розслідування.
Проблеми щодо розгляду таких категорій справ, як злочини, вчинені неповнолітніми, є не новими. Так, стаття 6 Закону України “Про органи і служби у справах дітей та спеціальні установи для дітей" зазначає, що справи за участю неповнолітніх розглядаються спеціально уповноваженими на те суддями (складом суддів) за участю представників служб у справах дітей. У зв'язку з ефективними показниками запровадження спеціалізації суддів щодо розгляду кримінальних справ про злочини, вчинені неповнолітніми, зазначену спеціалізацію було закріплено на законодавчому рівні.
Іншою обов'язковою формою спеціалізації суддів є слідчий суддя, який здійснює повноваження із судового контролю за дотриманням прав, свобод та інтересів осіб у кримінальному провадженні під час досудового розслідування.
Закон передбачає обов'язкову наявність у місцевих судах лише двух зазначених вище форм спеціалізації суддів. Всі інші форми внутрішньої спеціалізації суд має право вирішувати на власний розсуд шляхом прийняття рішення на зборах суддів відповідного суду.
З огляду на те, що місцеві суди розглядають цивільні, кримінальні, адміністративні справи, а також справи про адміністративні правопорушення, у науковій юридичній літературі висловлюється слушна думка, що такі суди мають найширшу підсудність і несуть основний тягар виконання функцій судової влади на території України. Вказані міркування підкреслюють найширшу предметну сферу, з якою пов'язана професійна діяльність судді місцевого загального суду.
Очевидно, що така широка компетенція вимагає від суддів бути “універсальними юристами” і досконало знати положення не лише однієї галузі права, а відразу кількох: кримінального, цивільного, сімейного, трудового, житлового, земельного, адміністративного та ін. При цьому вказані галузі права безпосередньо не пов'язані між собою. Кримінальна й цивільна справа є якісно різними за своєю сутністю, соціальним значенням й правовими наслідками.
Суттєві відмінності лежать не лише у предметній сфері справ, що підлягають вирішенню, а й у процедурі їх розгляду. Розгляд цивільних, кримінальних, адміністративних справ, а також справ про адміністративні правопорушення регламентується різними процесуальними кодексами й здійснюється у різному порядку, що, знов-таки, вимагає від судді місцевого суду однаково добре орієнтуватися в особливостях кожної правової процедури.
У цьому питанні показовим є порівняння суддівської діяльності із лікарською, коли лікар загальної практики, наприклад терапевт, може надати базову медичну допомогу, але не спроможний впоратися зі складними захворюваннями, наприклад серцево-судинної системи, шлунково-кишкового тракту та іншими. Натомість найбільш якісне лікування забезпечують “вузькі спеціалісти”, тож пересічний громадянин для лікування тяжкої хвороби звернеться до вузькоспеціалізованого фахівця-медика.
Сфера професійної діяльності судді має багато подібного, і учасники судового процесу очікують від судді, насамперед того, що він буде відмінним фахівцем у предметній сфері їхньої справи.
З огляду на це, запорукою підвищення професіоналізму суддів вбачаємо зосередження уваги і зусиль на одному предметі, поглибленому вивченні окремих галузей законодавства та практики його застосування. Цьому покликана сприяти внутрішня спеціалізація суддів, запровадження якої спрямовано на вдосконалення професійної компетентності суддів, а отже і на підвищення якості вирішення правових спорів та ефективності судової діяльності в цілому. Спеціалізація суддів повинна стати ефективним механізмом прискорення судового розгляду без негативного впливу на його якість, а це, у свою чергу, сприятиме отриманню учасниками судових процесів якісних результатів правосуддя.
Виходячи, в тому числі, з таких міркувань в Корабельному районному суді м. Миколаєва з липня 2004 року запроваджена та введена в дію спеціалізація суддів з розгляду цивільних і адміністративних справ та спеціалізація з кримінальних справ і справ про адміністративні правопорушення. Тобто, вже майже 15 років встановлення такої спеціалізації дозволяє Корабельному районному суду м. Миколаєва в умовах шаленого навантаження дотримуватись гідних стандартів якості правосуддя.
Колектив суддів Корабельного районного суду м. Миколаєва керується тим, що запровадження такої спеціалізації покращує якість, оперативність, а також ефективність вирішення судових справ, враховуючи ускладнення та урізноманітнення суспільних відносин.